zlin 01

KRJ Zlínského kraje

27.10.2015

Souhrn názorů z diskuze KRJ Zlínského kraje.
22. 5. – 24. 5. 2015 na skautské základně v Domašově nad Bystřicí

Jaká má být úloha VOJ a ústředních orgánů?

  • okresní a krajská úroveň by měla být servisní. Ústředí by mělo být řídící.
  • v řídící roli by byly ústřední orgány, která by šli přímo ke střediskům?
  • ne, ústředí by vytvářelo systém, jak ta organizace bude fungovat
  • bojím se, že to v této podobě nemůže fungovat. Na středisku chci, aby mně vyšší dělali servis a ústředí mě řídilo. Okres a kraj dělají servis a předávají příkazy. Ústředí řídí a vadí mně, že by to rozhodovalo samo. Ústředí by mělo komunikovat se zbytkem. Je to extrém a nešlo by to takto dělat. Nevadí mi, když mě bude ústředí úkolovat, pokud jeto pro nějakou věc, která je mě k užitku.
  • naším způsobem volby by tam to ústředí nebylo.
  • když jsme byl v náčelnictvu a řešilo se, kdo bude dál kandidovat do náčelnictva. Pokud na 14 členný orgán kandidovalo 15 lidí. Jestli 3 roky v náčelnictvu slýchám, že by si představovaly fungování starosty a výkonné rady a bylo to akčnější a přitom to náčelnictvo toho starostu neodvolá, pak tam ti lidi vydrží. Jsme v pozici, kdy toto není reálné.
  • z jiného hlediska – kdybychom si definovali obsah řízení – plánování, organizování, příprava kádrů – řízení není jen tak něco. Každý ten stupeň musí mít určité prvky řízení, které jsou k něčemu potřeba, pak tam může mít zbytek. Čím vyšší stupeň, ten musí velice důsledně dbát na dosahy svých rozhodnutí. Řízení se projevuje tím, že vrcholový orgán musí vědět, co se bude řídit. Buďto jsem direktivní nebo jsme demokraté. Ale měli bychom si vzít z každého kousek. U nás u vodáků se řekne: na vodě velí jeden. Nebude se hlasovat o přenesení nebo nepřenesení lodě. Nemohu prosazovat direktivně nesmysl, pokud mě spodek říká, že je to nesmysl.
  • nařídilo ústředí něco direktivně?
  • odborky a odbornosti, 90% říkalo, že to bylo špatně.
  • ústředí třeba řešilo, kolikačlenné budou revizky.
  • Musi vytvorit podmienky k splneniu svojich nariadeni. rizeni musi byt mensinova cast prikazu a vacsinova cast ma byt prave ten servis – teda pomoc, organizovanie atd.
  • přijde mi, že většina lidí je naštvaná na ústředí. Jsou případy, kdy je to třeba vysvětlit a je část, kde by se organizace měla řešit víc.
  • budou mít dost informací, pak rozhodnou a my budeme vědět, co dělají. Příklad tvorba nových výchovných materiálů. Z vrchu byl velký tlak na zařizování nových stezek. Používalo jich to minimum.
  • je potřeba si uvědomit, že teďka je pověst ústředí pošramocená. I když bude zvrchu snaha něco zlepšovat, tak je to jak když ti někdo nedůvěřuje a tu důvěru si buduješ. Rozepře byli i tady a kraj může zlepšovat, pokud se dostaví zpětná vazba ze středisek a okresů. Do středisek se pak nedostane ta informace a dost trvá, než se to vnímání kraje otočí, že ten kraj dělá něco pro ně.
  • na VLKu k nam prisli lidi, kteri tvorili stezky a pri ich vytvarani sa to testovalo, ale zdalo sa mi, ze nacelnictvo nevyvinulo zbytečně peníze nebo energii.
  • jsou některé věci, které se řídí direktivně (hospodaření, peníze, bezpečnost), řízení by se mělo projevovat v tom, co je potřeba usměrnit (vize). jsou vize a akční plány a jak se to odsouhlasí a já jako řídící orgán pro to vytvořím podmínky. A do toho máme dobrovolnost.
  • ÚO a VOJ by si měli stát za svými rozhodnutími.
  • VOJ mají řídit do té míry, aby si ty nižší nenabíjeli o řízení nos o zeď.

Součástí každého direktivního příkazu z řídící jednotky by měla být především servisní pomoc k naplnění tohoto příkazu a tento příkaz by měl být zhodnocen zpětnou vazbou.
1 se zdržel, zbytek PRO
Kolik stupňů OJ?

  • je blbost, aby ústředí řídilo přímo střediska. Okres není povinný, ten se může zrušit. Současný stav nám umožňuje mít 3 – 4 úrovně, více než 4 je druhá blbost.
  • jde ústředí o to, aby nekomunikovalo s XX okresy, ale s méně kraji.
  • má to klady i zápory, je to přímá cesta, avšak okresů je 72 a to je hodně.
  • ústředí si usnadní hodně práce, když deleguje část povinností a práv níže a kraj část posune zase níže.
  • kraj má daleko ke střediskům, jsou kraje, kde jsou střediska přímo, jde o přístup kraje. Přijde mi logické tam mít kraje, nejen že má ústředí míň komunikace, ale i protože je to takto členěné ve státní správě. Lepší partner pro kraj je jednotka zastupující Junácký kraj
  • z toho vyplývá, že ta funkce složek (co by mělo být řídící a servisní) je důležitá. Čím výše, tím víc řídící. Současný systém zachovat.
  • když si práci rozdělíme, tak to není rychlejší. Kraj nemůže řídit 40 středisek. Aktivní lidé jsou buď v ORJ nebo v KRJ. Jedna úroveň tam být nemusí – můžeme být efektivnější na jedné úrovni.
  • já to beru z pohledu závodů, nedokáži si představit jedny závody nebo to nějak uměle rozděloval.
  • už teď jsou nastaveny tak, že se nejnižší kolo jmenuje základní, ne okresní. Už teď je za uspořádání odpovědný kraj, ne okres. Karlovarský kraj funguje bez okresů.

Chceme, aby byla jen jedna možnost výběru počtu org. jednotek
1pro 8 proti
Vyhovuje nám současný stav.
1pro 8 proti