zlin 01

KRJ Zlínského kraje

27.10.2015

Souhrn názorů z diskuze KRJ Zlínského kraje.
22. 5. – 24. 5. 2015 na skautské základně v Domašově nad Bystřicí

Co dělá skupinu dětí skautským oddílem?

  • slib a zákon v této otázce chybí!
  • cíle jsou důležité, avšak bez prostředků by oddíl nebyl skautský.
  • rozmanitost je natolik velká, že nelze spravedlivě požadovat, aby za každých okolností mohli dosáhnout stejného výsledku. Nebral bych to cestou restrikce, spíš bych to bral stylem podpory, příkladu a vize.
  • když si napíšeme, jak má vypadat ideál a nebudeme to pak vyžadovat, posune nás to dál? Bude se k tomu někdo snažit přiblížit?
  • je rozdíl, jestli do toho budeme lidi motivovat vnitřně nebo vnějškem.
  • cíl může být, nemusí být dosažen, ale je důležitá cesta k němu. I malý krok na cestě k cíli je úspěch.
  • jsem lehce konzervativní, využíváme takřka celou metodu a stačí to.
  • výchovná metoda je pro mě jen prostředkem, důležitější jsou principy.
  • poslání a principy se udržují automaticky.

Co nás odlišuje od skupinky dětí, co si kope s balonem/turisty?

  • Kroje, symbolika, vlajky, pozdravy, skautská výchovná metoda.
  • přirovnání není správné, lepší kontra by měl být turistický oddíl.
  • Dále nás odlišuje hierarchie, principy, tradice, rituály, duchovní výchova.
  • Dále povrchní znalosti a dovednosti v širokém pojetí – průměrní ve všem.
  • Příležitost si vše vyzkoušet.
  • jsou vodáci méně skauti, pokud se více zaměřují na vodu?
  • snažíme se vychovat co nejlepší občany prospěšné všem okolo.
  • návrat k povinnosti vůči druhým.
  • zábava je naším prostředkem k výchově. Je pro nás typičtější vzdělávat zábavně než se bavit a vzdělávat se.

Skupina dětí jsou skauti spíše díky výchovné metodě nebo díky principům?
12 výchovná metoda
11 principy

Bylo to přínosné, že ať jsme řekli cokoliv, tak jsme našli linku k výchovné metodě nebo k principům. Nejkontroverznější byla otázka kolem „Buď připraven!“. Jinak vše vedlo k jedné, nebo druhé straně (metoda/principy). Důležité je obojí.